Nieuws

Review Lynx Aurora (n) door Pro Sound News

  Friday 09 November 2018, 16:20

Iedereen die behoefte heeft aan een compromisloze interface met een grote en groeiende keuze aan interface-opties, zou de Aurora (n) sterk moeten overwegen. Hij zal je zeker niet teleurstellen.

Russ Long, Sep 24, 2018

De Aurora (n) is het nieuwste product van Lynx Studio Technology. Als Aurora-gebruiker (de Aurora 8 is sinds de release in 2006 mijn belangrijkste converter), kon ik niet wachten om te zien wat het volgende hoofdstuk van Lynx's nalatenschap zou onthullen.

Een van de voordelen van de oorspronkelijke Aurora was de LSlot-technologie - een verzameling kaarten die bijna elke denkbare connectiviteitsoptie bood, waaronder ADAT, USB, FireWire, Thunderbolt, AES3, MADI, Dante en DigiLink.

Naast de geluidskwaliteit was dit de voornaamste reden dat het apparaat niet snel verouderd raakte, zoals zoveel andere interfaces die tijdens het leven van Aurora kwamen en gingen. Toen Thunderbolt bijvoorbeeld FireWire verving, hoefde een Aurora-gebruiker alleen maar de LSlot-kaart te vervangen om weer bij de tijd te zijn.

De Aurora (n) is een re-design van de originele Aurora. Nog steeds gebouwd rond de LSlot-technologie (die compatibel is met de originele USB-, Thunderbolt-, Dante- en DigiLink LSlot-kaarten). Hij heeft beter klinkende converters, betere clock en is een van de meest flexibele interfaces op de huidige markt.

Net als de Aurora is de Aurora (n) een 1U rackmount-apparaat. Het bevat een ingebouwde voeding, display, bedieningsknoppen en dubbele hoofdtelefoonversterkers. De configuratie wordt bepaald door de keuze van modules, waarbij elke Aurora (n) maximaal zes modules kan plaatsen. Een van deze modules moet een LSlot-kaart zijn voor de computerinterface, en een Lynx-word clock module, die een BNC input en drie BNC outputs heeft.

Dit laat vier slots over voor audio I/O modules. Je kunt kiezen uit een 8-kanaals line I/O card, een digitale 16 kanalen AES/EBU card of een 4-kanaals microfoon / line-in card. Een Aurora (n) herbergt maximaal 32 I/O's in een 1U-eenheid, wat een geweldige ruimtebesparing kan zijn. De meeste fabrikanten doen slechts 8 of 16 kanalen I/O per apparaat en vaak in een 2U behuizing.

De Aurora (n) configurator op de Lynx-website maakt het eenvoudig om de interface naar uw behoeften te ontwerpen. Het hulpprogramma berekent daarbij meteen de prijs voor de geselecteerde configuratie. De door mij gekozen configuratie had een prijs van $ 6.099 heeft, was uitgerust met 32 ​​kanalen lijn I/O, samen met Pro Tools-connectiviteit. Het is belangrijk op te merken dat de kosten per kanaal van de Aurora (n) eigenlijk minder zijn dan die van de originele Aurora. Verbazingwekkend!

Mijn enige kritiek is dat, net als bij de originele Aurora, er slechts één LSlot-kaart per keer kan worden geïnstalleerd. De perfecte Aurora (n) voor mij zou er een zijn die ik gebruik met mijn Pro Tools HDX-rig in de studio, met een LT-TB Thunderbolt card voor gebruik met mijn laptop. Om van Pro Tools HD naar Thunderbolt over te schakelen, moeten kaarten worden gewisseld.

Naast dat de Aurora (n) een geweldige native audio-interface is, werkt hij even goed als een stand-alone converter en Pro Tools HDX-expander. Het frontpaneel geeft je uitgebreide controle over veel van de parameters, handig in het geval dat er geen computer beschikbaar is om deze te besturen.

Met de huidige firmware kan niet elke parameter die vanaf het voorpaneel kan worden bedient, ook ook vanaf de computer worden bewerkt en omgekeerd. Dat kan ongemakkelijk zijn als u de Aurora (n) wilt plaatsen een aparte machinekamer. De meeste zaken die bestuurbaar zijn vanaf het frontpaneel, zijn algemene instellingen die u niet vaak hoeft te veranderen. Maar dat geldt niet voor alles. In het bijzonder is opnemen naar en afspelen van de ingebouwde SD-kaartlezer alleen mogelijk door op de knoppen op het apparaat zelf te drukken. Er is mij verteld dat deze situatie niet permanent zal zijn en dat toekomstige versies van de firmware en software het op afstand bedienen van de computer mogelijk zullen maken.

Het meest in het oogspringende deel van het voorpaneel is het kleurenscherm met een hoge resolutie. Tijdens normaal gebruik, houd ik het scherm geparkeerd op een van de meterweergaven, wat ik redelijk nuttig vond. Links van het scherm bevinden zich afspeel- en opnameknoppen waarmee u de ingebouwde SD-kaartrecorder kunt bedienen. Met de pijlen omhoog en omlaag kunt u navigeren tussen takes. De andere vier knoppen en een roterende encoder bieden de mogelijkheid om de Aurora (n) te configureren. Door op de encoder te drukken of op de functieknop te drukken, wordt het configuratiemenu geactiveerd. Configuratie-opties bieden de mogelijkheid om:

-       testtonen naar elk van de analoge uitgangen te sturen,
-       de analoge ingangen en uitgangen tussen +4 dBu en -10 dBV-standaarden in banken van vier te schakelen
-       en om toegang te krijgen tot het routing-submenu, waardoor de gebruiker kan selecteren of de analoge uitgangen worden gevoed door DigiLink-weergave, SD-kaartweergave, rechtstreeks van de analoge ingangen of een combinatie van de drie.

Naast al deze knoppen bevinden zich op het frontpaneel nog het SD card slot, de hoofdtelefooningangen en de hoofdtelefoonvolumeregelaars. Beide hoofdtelefoonuitgangen hebben hun eigen analoge niveauregeling en worden gevoed vanuit dezelfde stereobus. De kwaliteit is uitzonderlijk goed met indrukwekkende veel detail en stereobeeld en met meer dan voldoende vermogen om een paar hoofdtelefoons luider te maken dan ik ooit zou verwachten.

Door zoveel in een ventilatorloze 1U behuizing te verpakken resulteert dit in een apparaat dat potentieel heet kan worden. De doos is goed geventileerd en Lynx beveelt aan een open rackruimte boven en onder de behuizing te laten zodat deze passief kan worden gekoeld. Ik heb altijd naar dit advies geluisterd en ik heb er nooit problemen mee gehad dat het te heet werd.

De converters in de Aurora 8 en 16 zijn verbluffend goed, dus ik was blij dat de converters in de Aurora (n) nog beter klinken. In mijn oren houdt de Aurora (n) zich staande tegen alles wat er vandaag de dag is, ongeacht de prijs.

De grote verborgen schat van de Aurora (n) is de mogelijkheid om op een micro SD-kaart op te nemen, volledig onafhankelijk van de computer. Ik maak veel opnames op locatie, waarbij redundante opname een noodzaak is. Het is fantastisch om een ​​back-up opname te maken zonder de noodzaak van een tweede Pro Tools-set. Van een liveshow met Jeff Coffin voor een NPR Jazz Night in America-programma tot de opname van een Zach Williams-gevangenisconcert, heeft de micro SD-kaart probleemloos gewerkt.

De micro SD-kaart opnamemogelijkheid is ook een geweldige functie in de studio, omdat het je toestaat om continu alles wat er tijdens een sessie gebeurt vast te leggen om ervoor te zorgen dat er geen audiomagie die tussen takes plaatsvindt verloren gaat. Het zorgt er ook voor dat u gedekt bent in het geval van een computercrash. Mijn enige klacht met de micro SD-kaartfunctionaliteit is dat de mogelijkheid om een ​​micro SD-kaart te formatteren niet in de Aurora (n) is ingebouwd, dus is het van cruciaal belang dat je een met een kaartlezer uitgeruste computer hebt waarop een formatteringshulpprogramma is geïnstalleerd. (Lynx beveelt SD-geheugenkaart formatter 5.0 aan, die gratis is en perfect werkt.) Het is belangrijk op te merken dat de micro SD-kaartfunctie de Aurora (n) niet verandert in een functionele multitrack-recorder; het is eerder gewoon een opname-apparaat, want er is geen individuele tracking, punching, editing, enzovoort.

Iedereen die behoefte heeft aan een compromisloze interface met een enorme en groeiende selectie aan interface-opties, zou de aanschaf van een Aurora (n) moeten overwegen, omdat hij je niet zal teleurstellen.

Vertaald met Google translate (hier en daar een beetje aangepast).